Java & een beetje Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kim Welzenis - WaarBenJij.nu Java & een beetje Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kim Welzenis - WaarBenJij.nu

Java & een beetje Bali

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 Oktober 2015 | Indonesië, Batavia

Hi allemaal,

De afgelopen dagen hebben we aardig wat gereisd door Java. Nadat we Jakarta gezien hebben zijn we doorgetrokken naar Bandung. Hier zijn we één nacht geweest, maar ik heb, om de afkickverschijnselen wat te verminderen, die avond heerlijke sushi gegeten! De dag erna ging de wekker weer vroeg, en zijn we met lokaal vervoer naar het treinstation van Bandung gegaan voor een rit van drie uur naar Banjar. Vanaf daar met de bus naar Pangandaran gegaan, een plaatsje aan het strand!! Wat was ik daar aan toe. Aangekomen bij het hotel direct omgekleed en languit op het strand met een kokosnoot in m'n hand. Even het ultieme vakantiegevoel beleefd. Die avond nog even lekker blijven hangen bij wat strandtentjes met live muziek. Die dag erna heb ik 's ochtends een fiets betcak Tour gedaan door de omgeving. Hier weer van alles gezien en geproefd. Een bruine suiker makerij, een kroepoek fabriek en een Wajong poppen makerij bezocht. Wat een werk om die poppen te maken!! In de middag weer het strand opgegaan en 's avonds een strand barbecue gehad. Erg lekker en gezellig. Het meisje van de avond ervoor ging weer optreden & na wat aandringen (en wat biertjes) heb ik een liedje met haar gezongen, geweldig.

De dag erna onze reis vervolgd naar Yogjakarta. Onderweg zijn we langs de Borobudur gegaan, een prachtig Boeddhistisch tempelcomplex. Erg mooi om te zien. De dag erna wat van Yogjakarta bekeken, het kraton waar de Sultan en zijn gezin leven, het water palace (vroegere paleis van de Sultan). Daarna met de betcak, die veel te krap was voor twee personen, toch met z'n tweeën ingestapt richting het hotel. Maar onderweg kreeg dat ding pech. Zaten we dan, in de bloedhitte met z'n tweeën in een veel te krappe betcak. Gelukkig kwam er redelijk snel een ander langs die ons uiteindelijk bij het hotel heeft afgezet. De rest van de middag lekker in het zwembad gelegen. Onze laatste dag in Yogjakarta hebben we de Prambanan (Hinduistische tempelcomplex) bezocht. Ook deze waren prachtig. Onder leiding van een gids een rondleiding gekregen, erg leuk. Daarna hebben we een kampung bezocht, wat we wel vaker gedaan hadden maar deze keer was het een interactieve middag. We hebben hier zelf een Batik tekening gemaakt, een lokale lekkernij leren maken (met kokos, cassave, bruine suiker, wat daarna gestoofd werd) en muziek gemaakt. Was erg leuk.

Van de week heb ik een treinrit gehad van 8 uur naar Malang. Het was niet de meest comfortabele trein dus het was een lange dag. Gelukkig hadden we een lekker hotel. Eergisteren vertrokken met de bus richting Bromo (2400 meter hoogte) die ik wel voelde. Bij aankomst was ik licht in m'n hoofd. 'S middags een wandeling gemaakt naar de Bromo vulkaan, deze wandeling was geweldig. Op de rand van een (actieve) vulkaan staan is prachtig, en dat geluid van diep uit de aarde. Heel bijzonder. Wel prikte die zwaveldampen enorm aan je ogen en je huid maar het was het meer dan waard. Automatisch loop je op je eigen tempo maar dan merk je de ijle lucht op 2400 meter. Na een paar stappen lopen was je buiten adem, dus ons tempo maar wat verlaagd en lekker rustig alles bekeken. Vroeg Naar bed gegaan om om 03.00 weer op te staan om met jeeps naar een uitzichtpunt te gaan om de zonsopkomst te bekijken. Het was koud!!! Mooi uitzicht alleen hadden we wat pech met de bewolking waardoor de rode gloed van de zon niet helemaal zichtbaar was achter de Bromo. Na een misselijkmakend ritje terug naar het hotel heb ik om 06.30 een lekker bordje bami gegeten☺️.

Gisteravond rond 19.00 aangekomen bij ons lekkere hotel in Lovina Beach (BALI!!!). Het is hier een uurtje later dan op Java en dus 6 uur later dan in Nederland. Gister een barbecue gehad en vandaag gesnorkeld, wat super was!

Kortom ik vermaak me hier uitstekend en de tijd gaat nu wel heel snel! Over een week zit ik weer in het vliegtuig terug naar mijn geliefde koude kikkerlandje. Nog even extra genieten!

Tot snel weer! xx

• 04 Oktober 2015 - 16:13

Lia:

Echt leuk om te lezen. Ben geloof ik een tikkie jaloers

• 05 Oktober 2015 - 05:44

Anja:

Hoi Kim,
    Om één of andere reden wordt mijn reactie niet verstuurd! Nu probeer ik het hier nogmaals! Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven en wat een mooie ervaringen! Heel veel plezier nog en geniet er nog maar extra van, want voor je het weet is het weer voorbij! Groetjes van ons

• 05 Oktober 2015 - 14:57

Marianne:

Hoi Kim, wat een mooi reisverslag zeg. Geniet van je laatse weekje daar op Bali. Groetjes en liefs